lauantai 31. lokakuuta 2015

Voi elämää

Nyt se listafriikkien painajainen alkoi. Eilen julkaistut Vain Elämää -albumit tuovat biisilistalle värinää vähän liiankin kanssa. 
Ensimmäiseltä kaudelta Spotifyn TOP100 -biisilistalla oli enimmillään 35 V.E. -biisä.  Tuohon aikaan Spottarin listat päivittyivät viikottain. 

Toisella kaudella olimme jo päivittäisten listojen aikakaudella, mutta albumit julkaistiin vielä pari viikkoa toisistaan erillään ja TOP100:ssa oli parhaimmillaan "vain" 21 V.E.-biisiä yhtä aikaa.

Kolmannelta kaudelta albumit julkaistiin yhtä aikaa ja ensimmäisenä päivänä (7.11.2014) TOP100 -listalle nousi 23 V.E.-biisiä. Toisena päivänä niitä oli 37.

Tänä vuonna heti ensimmäisenä listapäivänä mukaan rynni 39 biisiä, ainoastaan 3 Virve Rostia ei ainakaan vielä yltänyt sadan joukkoon.   Samalla saimme ensimmäisen listapäivän jolloin TOP50:ssä jokainen biisi ylitti 20 000:n striimin rajan.   Mikäli tuo 39 ei tunnu riittävän V.E.-fanaatikoille, niin listalla TOP100:ssa on lisäksi 3 JVG:tä, 1 Antti Tuisku (feat. VilleGalle), 1 Sanni + Robinin biisi, jolla Sanni vierailee sekä edelliskausilta tuttu Vesala yhdellä ja Cheek 10:llä biisillä.

Onko kukaan muuten miettinyt miten epäreilu tulonjako on perinteisesen CD-myynnin osalta?  Esim. Elkkäriseitsikon nuori katras (VilleGalle, Sanni ja Antti Tuisku) toimii hyvin Spotifyssa ja artistit saavat tulonsa striimimäärien mukaan niinkuin reilussa maailmassa pitääkin.  Mutta esim Paven ja Vickyn ystävät hankkivat musiikkiaan vielä enemmän CD:nä.  Niiden myynneistä tulot jakautuvat kuitenkin yhtä suurina jokaiselle kokoelmalla mukana olevalle artistille riippumatta siitä kenen takia kuluttaja on levyn ostanut.

4 kommenttia:

  1. Moni on kyllä kanssasi päinvastaista mieltä tulonjaon reiluudesta. Spotify ei tienaa striimimäärillä, vaan kuukausimaksuilla, joten eikö sen pitäisi jakaa tulotkin sen mukaan, mitä kullakin kuukausimaksulla on kuunneltu. Se, kenen takia cd on ostettu, on pelkkää spekulointia, mutta se, kenen takia Spotify-tili on hankittu, kyetään osoittamaan raa'alla datalla.

    VastaaPoista
  2. Pakko sanoa etten ymmärrä tätä "kenen takia Spotify-tili on hankittu, kyetään osoittamaan raa'alla datalla" -lausetta. Tuohon mainitsemaasi jakomalliin (user centric) on yllättävän moni kyllä populististen amerikkalaisartikkeleiden mukaan narahtanut.
    Niiden kirjoitusten mukaan hittejä kuunnellaan "repeat nappula päällä" ja se vääristäisi tilityksiä. Niissä ei ole kuitenkaan otettu huomioon sitä, että mitä isompi hitti, niin sitä enemmän kuuntelut painottuvat ilmaiselle puolelle, jonne kyseistä mallia ei voi soveltaa.
    Ei ole myöskään otettu huomioon esim. sitä mitä tehtäisiin kuukausimaksulle silloin, kun ei kuukauden aikana kuunnella mitään. Euroopassa ja varsinkin Pohjoismaissa tämä on yllättävän yleistä operaattorien kytkykauppojen takia. Tällöin kyseinen tulo siirrettäisiin varmastikin ilmaiselle puolelle ja sehän entistä enemmän nostaisi juuri niiden suurimpien hittien ansioita. Suomeen ei sovi kaikki samat asiat mitä Amerikkaan.
    Toki marginaalisia eroja tulisi Suomessakin, mutta mihin suuntaan? Kuunteleeko monipuolisen indiepopin ystävät muka vähemmän musiikkia kuin Cheek-diggarit? Yksi missä voisi olla järkeä olisi siirtyä kappalelaskennasta sekuntilaskentaan. Vaikka Pertti Kurikan Nimipäivistä ei ole Spotifymiljonäärejä tulossakaan, niin lähinnä lyhyiden biisen tekijät ovat niitä jotka nykytavasta hyötyvät.

    VastaaPoista
  3. Oli kyllä erikoisinta näkemääni populistinen-sanan käyttöä tuossa. Jos ja kun pitäydytään siinä Vain elämäässä. A hankkii Spotify-tilin kuunnellakseen Pave Maijasta ja kuuntelee hänen VE-biisejään kuukaudessa 50 kertaa, ei muuta. B hankkii Spotify-tilin kuunnellakseen Sannia ja kuuntelee hänen biisejään kuukaudessa 500 kertaa, ei muuta. Kumpi on reilumpi rahanjako Paven ja Sannin välillä, 1:1 vai 1:10?

    VastaaPoista
  4. En ymmärrä mistä tulee olettamus, että Paven ystävät kuuntelisivat musiikkia vähemmän kuin Sannin ystävät. Vähintään yhtä todennäköistä olisi, että Sannin ystävä kuuntelisi biisit mainosrahotteiselta puolelta jolloin malli ei toimisi. Tai, että Pave-fanin jälkikasvu käyttäisi samaa Spotify-tiliä ja lisäisi tällä tavalla kuuntelumääriä. Ääripäitä on varmasti, mutta niiden aiheuttamat erot tasoittuvat ajan kanssa paremmin kuin se, että Pave-fanin ostaessa Vain Elämää CD:n, niin tuloja menee Sannille ja Pavelle yhtä paljon.

    VastaaPoista